Wednesday, February 16, 2011

Nasib Do Re Mi (1966)


Dalam perjalanan mereka, Do, Re dan Mi terserempak dengan sekumpulan samseng yang sedang memukul seorang pemuda, Lokman, sementara kekasihnya Nora hanya mampu memerhati tanpa dapat berbuat apa-apa. Sahabat bertiga itu cuba membantu Lokman tetapi dibelasah teruk oleh kumpulan itu hingga terpaksa dimasukkan ke hospital. Kumpulan samseng tersebut telah melarikan diri apabila polis tiba.

Keesokan harinya, apabila pasangan kekasih itu dengan diiringi seorang anggota polis pergi ke hospital untuk mendapatkan keterangan, mereka mendapati Do, Re dan Mi telah meninggalkan hospital. Sahabat bertiga yang merempat dan tiada arah tujuan itu akhirnya bermalam di perkarangan sebuah rumah yang kelihatan tidak didiami orang. Tidak lama kemudian, beberapa orang pemuda tiba di rumah tersebut. Do, Re dan Mi terpaksa bersembunyi.

Mereka bertiga mengenali kumpulan pemuda tersebut sebagai orang yang telah membelasah mereka sebelum ini. Setelah mengintip perbualan kumpulan itu, Do, Re dan Mi mendapat tahu bahawa ketua kumpulan itu merancang untuk menawan hati seorang gadis bernama Nora dengan menggunakan pertolongan seorang bomoh. Pada keesokan harinya, ketibaan kumpulan itu di rumah bomoh telah disambut oleh Re yang menyamar sebagai bomoh…

 Mediafire

No comments:

Post a Comment